Wywiad z Lelandem Rykenem, współautorem przewodnika Przez starą szafę
IVP: Jakie zmiany zachodziły w planowanym przez ciebie zakresie odbiorców i w twoim podejściu do zagadnienia, gdy pisałeś Przewodnik?
Leland Ryken: Mój pierwotnym zamierzeniem – jako zawodowego nauczyciela literatury i czytelnika – było wzbogacenie odbioru opowieści Lewisa o zaawansowaną świadomość literacką. Stopniowo jednak świtało we mnie przekonanie, że osoba dorosła, która czyta ponownie Lwa, Czarownicę i starą szafę, być może ze względu na swoje dzieci czy wnuki, powinna wobec tej historii przejawiać zarówno reakcje dziecka, jak i dorosłego. Sam C. S. Lewis napisał, że baśnie i książki dla dzieci powinny być czytane na dwóch poziomach – prostym i zaawansowanym. Mamy nadzieję, że dzięki przewodnikowi pomożemy dorosłym docenić oba te poziomy.
IVP: A z jakim nastawieniem powinien podchodzić do tego przewodnika sam czytelnik?
Ryken: Nasz przewodnik nie jest tekstem stanowiącym streszczenie fabuły. A jednak jest to przewodnik – czyli książka, która wskazuje najlepsze istniejące ścieżki, na których czytelnicy mogą dokonać samodzielnej analizy Lwa, Czarownicy i starej szafy. Nasz przewodnik jest książką opowiadającą o tym, jak dla siebie samego można czytać, interpretować i w pełni doceniać Lwa, Czarownicę i starą szafę.
IVP: Jakich korzyści mogą spodziewać się czytelnicy po przeczytaniu przewodnika Przez starą szafę?
Ryken: Przewodnik osiągnie swój cel, jeśli czytelnicy stwierdzą, że ich odbiór Lwa, Czarownicy i starej szafy pogłębił się i wzbogacił. C. S. Lewis powiedział kiedyś, że poeta jest osobą, która mówi: „Popatrz na to!” i wskazuje palcem. Nasz przewodnik jest właśnie staraniem, by powiedzieć „Popatrz na to!” i wskazać na Lwa, Czarownicę i starą szafę.
IVP: O czym powinni pamiętać czytelnicy, a także widzowie ekranizacji Lwa...?
Ryken: Powinni pamiętać, by przede wszystkim skupić się na samej opowieści i jej literackich zaletach. Dopiero gdy doświadczą wszystkich uroków tekstu, czytelnicy – i widzowie – mogą badać głębsze, religijne sensy, zawarte w tym klasycznym dziele literatury dziecięcej.