Doktor Anielski, czyli święty Tomasz z Akwinu
Opowieść Raissy Maritain o św. Tomaszu z Akwinu, zwanym Doktorem Anielskim, pełna średniowiecznych legend i cudów, przekazuje jego umiłowanie prawdy i pokorne dążenie do poznania Boga. Adresowana jest do wszystkich, którzy chcą nie tylko poznać wielkiego Nauczyciela Kościoła, lecz także zachwycić się nim całym sercem. Jak pisze we wstępie brat Moris Maurin, przyjaciel męża Raissy, Jacquesa Maritaina: Raissa, z podziwu i wdzięczności, chciała dać poznać Tomasza szerszemu gronu, ale zrobiła to na swój sposób: poetycki i intuicyjny. W podobnym nieco stylu, jakim posłużył się Saint Exup�ry w Małym Księciu, gdy zwrócił się do dzieci i do tych, którzy mają serce dzieci i pozwalają się „oswoić” prawdzie i pięknu. Przesłanie książki wspaniale wzbogacają ilustracje znanego włoskiego artysty, przyjaciela Maritainów, Gina Severiniego.
ISBN: 83-60040-12-5
Format: 130x200 mm
Stron: 120
Data wydania: 2006
Oprawa: broszurowa
Spis treści
Wst?p Ma?y Brat Moris
Doktorem Anielskim by? Tomasz z Akwinu
Szko?a
Dzieci?stwo
Studia
Powo?anie
Niewola
Milcz?cy wó? z Sycylii
Prawda
?wi?to?? umys?u
Oficjum o Naj?wi?tszym Sakramencie
Portret ?wi?tego Tomasza
Srebrzysta sie?
Mi?o?? ?wi?tego
Cud z ró?ami i gwiazd?
Boska m?dro??
Pokora Tomasza
Jak g?osi? kazania
Modli? si? nieustannie
Cz?sto p?aka?
?wi?te roztargnienia
Wzgl?dy u Boga
?mier? ?wi?tego Tomasza
Pan cudownie uhonorowa? swego s?ug?
Papie? wpisuje Tomasza z Akwinu w poczet ?wi?tych
?wi?to 7 marca (28 stycznia)
BEZPROBLEMOWY ZWROT TOWARU. Kupuj i sprawdź spokojnie w domu. W ciągu 14 dni możesz odstąpić od umowy bez podania przyczyny. [*Nie dotyczy ebooków i innych produktów dostarczanych w formie cyfrowej]
Fragment
Czym więc jest prawda? Jest poznaniem tego, co jest. Jest skarbem umysłu. A ponieważ Bóg jest źródłem inteligencji każdej z istot, jest też źródłem każdej prawdy. A ponieważ jest Istotą nieskończoną i doskonałą, jest również prawdą najwyższą, najpiękniejszą, najłaskawszą, gdyż rzeczy są w takim stopniu prawdziwe, dobre i piękne, w jakim istnieją. Bóg nazwał więc sam siebie, gdy powiedział w Starym Testamencie: „Jestem tym, który jest”, a w Nowym: „Jestem prawdą”.
Nie ma rożnicy między rzeczą a prawdą, którą wyraża. Tak jak znika odległość między prawdziwym Bogiem a duszą, która zna Go doskonale, i która Go kocha. Niemniej jednak będziemy mogli znać doskonale Istotę Boga i całą Jego prawdę, istotę i prawdę wszystkich rzeczy dopiero w niebie, gdy ujrzymy Go twarzą w twarz.
Ale nigdy nie ujrzymy boskiej prawdy, a w niej i poprzez nią prawdy wszystkiego, co istnieje, jeśli nasze serce nie zwróci się ku niej już w czasie tego życia, jeśli nie zechcemy kochać jej i jej służyć. Trzeba uciekać od ignorancji i od kłamstwa; trzeba szukać prawdy, kochać prawdę, a gdy jest ona atakowana, „śmiało jej bronić”, jak jest powiedziane w małej książeczce Obyczaje boskie.
Właśnie to święty Tomasz czynił w całym swym życiu i we wszystkich swych dziełach.
Jedno ze swych dzieł, najważniejsze, rozpoczyna słowami z Pisma Świętego: „Moje usta bedą głosić prawdę a moje wargi nienawidzić bezbożności” — to znaczy błędu przeciwstawiającego się Bożej prawdzie.
Głosić prawdę, którą odnalazł w medytacji i atakować błędy, które walczą przeciw prawdzie, oto czym powinien zajmować się mędrzec.
„Pełen ufności w miłosierdzie Boże, próbuję — pisze święty Tomasz — wypełniać zadanie mędrca, chociaż przerasta to moje siły... Gdyż wiem, że mam obowiązki wobec Boga, mam się oddać Bogu i chcę poświęcić wszystkie moje słowa i wszystkie moje siły, by został On poznany”.
Święty Tomasz naśladował w tym Jezusa, który powiedział: „Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, by dać świadectwo prawdzie."